Author Topic: Verklaring goed gedrag verplicht voor vrijwilligers  (Read 486 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Gertjan

• welpenleider
  • S-5
  • A.K.A. Bagheera
Verklaring goed gedrag verplicht voor vrijwilligers
« on: March 22, 2007, 04:18:22 PM »
Bewijs van goed gedrag mogelijk ook voor vrijwilliger

DEN HAAG - Het ministerie van Justitie gaat een onderzoek instellen naar het verplicht stellen van een 'bewijs van goed gedrag' voor vrijwilligers die met kinderen werken. Dat heeft minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin (CDA) de Tweede Kamer donderdag toegezegd.

Het onderzoek moet voor Prinsjesdag, de derde dinsdag in september, zijn afgerond.

De Kamer sprak met de minister over de aanscherping van de regels voor het krijgen van verklaringen van goed gedrag. In januari werden de regels voor het krijgen van een zogeheten Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) strenger voor mensen die met minderjarigen willen werken.

Zedendelict

Justitie geeft geen VOG's meer af aan personen die de afgelopen tien of twintig jaar zijn veroordeeld tot een taak- of een gevangenisstraf vanwege een zedendelict. Ook een positief reclasseringsrapport is niet van invloed op de beslissing over de aanvraag.

De VOG is een verklaring waaruit blijkt dat het gedrag van een persoon geen bezwaar oplevert voor zijn nieuwe baan. Deze is nu verplicht voor bijvoorbeeld onderwijzers en taxichauffeurs. Ook kan de nieuwe werkgever om zo'n bewijs vragen als iemand met vertrouwelijke gegevens of geld gaat werken.

De verklaring wordt afgegeven als uit het onderzoek blijkt dat de aanvrager geen strafbare feiten op zijn naam heeft staan.

Mogelijkheden

Enkele partijen vroegen de minister van Justitie naar de mogelijkheden voor het verplicht stellen van een bewijs van goed gedrag voor vrijwilligers die met kinderen werken, bijvoorbeeld op zeilkamp of de scouting.

De minister stelde dat aan het instellen van een VOG voor vrijwilligers al veel haken en ogen zitten. "Veel van deze organisaties hebben geen wettelijke basis en zijn daarom lastig te controleren", zei Hirsch Ballin.

Toch zei de minister toe om een ministerie-overstijgend onderzoek te laten doen naar de mogelijkheid.

Gratis

De PvdA stelde voor om, als de verklaring verplicht mocht worden voor vrijwilligers, deze voor deze groep gratis te maken. De aanvraag van een bewijs van goed gedrag kost nu 30,50 euro.

wat vinden jullie hiervan ik vind het wel een goede zaak. maar volgens mij is het al zo dat in het huishoedelijk regelement van scouting nederland een verklaring goed gedrag voor nieuwe leiders verplicht wordt gesteld. (als ze van buiten de groep komen)
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling

Africa challenge 2007

Offline Flipje MC

• Welpen leider
  • Stamlid
  • Regular
  • Goat 4 life
    • [SV] S5 Stam
Re: Verklaring goed gedrag verplicht voor vrijwilligers
« Reply #1 on: March 22, 2007, 05:06:00 PM »
Goed plan, maar of het ook werkt...? En daarnaast, is het nu echt nodig? Ik denk dat het beter is om het mogelijk te maken dat er naar gevraagd kan worden, en dit dan aan de scoutinggroepen over te laten of ze er wel of niet naar gaan vragen.

Daarnaast is het denk ik veel belangrijker dat medeleiders, groepsbegeleiding en bestuur opletten of er niet is mis gaat of kan gaan.
Ik zou jou wel eens hebben willen zien durven blijven staan kijken!
(De zin met de meeste werkwoorden achter elkaar!)

Offline Willem

• Regular
« Reply #2 on: March 25, 2007, 08:45:33 PM »
Kun je zo'n verklaring gratis krijgen of moet je daar ook nog voor gaan betalen???

Offline Sahi

• OpenTTD God!
  • Stamlid
  • Regular
  • Welpenleider!
    • Scouting Veghel Website
« Reply #3 on: March 25, 2007, 10:23:04 PM »
Betalen. Die kan je meen ik bij de gemeente halen.

There's no place like 127.0.0.1!

Offline Flipje MC

• Welpen leider
  • Stamlid
  • Regular
  • Goat 4 life
    • [SV] S5 Stam
« Reply #4 on: March 26, 2007, 01:39:15 PM »
De PvdA stelde voor om, als de verklaring verplicht mocht worden voor vrijwilligers, deze voor deze groep gratis te maken. De aanvraag van een bewijs van goed gedrag kost nu 30,50 euro.

Wel goed lezen Willem. Verder heeft Gertjan gelijk, zo'n verklaring moet je bij de gemeente halen, net als je paspoort etc.

Offline Gertjan

• welpenleider
  • S-5
  • A.K.A. Bagheera
« Reply #5 on: March 26, 2007, 01:50:27 PM »
Wel goed lezen Willem. Verder heeft Gertjan gelijk, zo'n verklaring moet je bij de gemeente halen, net als je paspoort etc.

Gertjan? ik denk dat je bart bedoeld.
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling

Africa challenge 2007

Offline Flipje MC

• Welpen leider
  • Stamlid
  • Regular
  • Goat 4 life
    • [SV] S5 Stam
« Reply #6 on: March 26, 2007, 03:08:09 PM »
 :shame: :shame: :shame: :shame:

Offline de kok

• Regular
« Reply #7 on: March 26, 2007, 04:46:20 PM »
De theorie is leuk, maar of het in de praktijk ook net zo goed werkt is maar de vraag.
Ik ben er niet op tegen, maar ben wel van mening dat zoiets dan 100% gratis moet zijn.
Je bent immers als vrijwilliger bezig!

Offline Willem

• Regular
« Reply #8 on: March 28, 2007, 06:21:58 PM »

Sorry, te snel gereageerd  :shame:

En Martijn heeft gelijk, gratis weggeven! Wijn doen al zat voor deze samenleving voor niks, dan moeten ze daar niet nog eens geld voor gaan vragen om dit te mogen blijven doen.