Author Topic: Teken en de ziekte van Lyme  (Read 902 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Flipje MC

• Welpen leider
  • Stamlid
  • Regular
  • Goat 4 life
    • [SV] S5 Stam
Teken en de ziekte van Lyme
« on: April 20, 2007, 10:43:46 AM »
Yo gasten!

Ik hoor net op het nieuws dat de universiteit van Wageningen een onderzoek heeft gedaan naar teken. Hieruit blijkt nu dat teken zich ondertussen door heel Nederland hebben verspreid. Wat echter vervelender is, is dat ongeveer 25% van de teken besmet is en de ziekte van Lyme kan overdragen.

Aangezien wij veel in de natuur zijn is het wel makkelijk om er op te letten.
Op www.lymenet.nl is veel informatie te vinden.

Bij deze het nieuwsbericht. Bron
Teek gevaarlijker dan gedacht

Nederlanders lopen bijna 2,5 keer meer kans om ziek te worden na een beet van een teek dan andere Europeanen. Dat blijkt uit de eerste resultaten van een groot onderzoek naar teken, die in Wageningen zijn gepresenteerd.

Waarom de kans groter is dan in de rest van Europa is onbekend. Een kwart van de teken is besmet met de ziekte van Lyme. Die kan leiden tot onder meer artritis en zenuwaandoeningen.

Het aantal patiënten met Lyme is tussen 1994 en 2005 opgelopen van 6.000 tot 17.000.Een voorlichtingscampagne moet mensen bewust maken van het gevaar van een tekenbeet.

Als iemand het onderzoek kan vinden op internet, post het hier. En misschien kan Henk (als hij tijd heeft) een kopje maken op de gewone site over dit onderwerp.

Greetz, Philippe
« Last Edit: April 20, 2007, 10:48:37 AM by Flipje M to the C »
Ik zou jou wel eens hebben willen zien durven blijven staan kijken!
(De zin met de meeste werkwoorden achter elkaar!)

Offline Gertjan

• welpenleider
  • S-5
  • A.K.A. Bagheera
Re: Teken en de ziekte van Lyme
« Reply #1 on: April 20, 2007, 10:48:03 AM »
ik heb ooit een keer een documentje gemaakt met daarin een hoop informatie over teken en de ziekte van lyme. als het goed is kan je die vinden op de scoutingveghel site
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling

Africa challenge 2007

Offline Dyzz

• Spinnin' Disser
  • S-5
  • Waarom denk je dat het woord lui in luisteren zit?
« Reply #2 on: April 20, 2007, 11:07:43 AM »
Jop had vorig jaar een teek op z'n balzak  _O

Don't diss teh Dyzz !

Offline Gertjan

• welpenleider
  • S-5
  • A.K.A. Bagheera
« Reply #3 on: April 20, 2007, 12:16:57 PM »
Jop had vorig jaar een teek op z'n balzak  _O

:/

waarom vertel je dit? wie is Jop? en hoe vaak kijk je naar zijn balzak?  :P

dit is trouwens het nieuwsbericht van www.nu.nl daar staat wat meer informatie in.

http://www.nu.nl/news/1049951/83/Aantal_besmette_teken_neemt_sterk_toe.html

Aantal besmette teken neemt sterk toe

WAGENINGEN - Het aantal teken dat is besmet met de Borrelia-bacterie neemt sterk toe. Een beet van een besmette teek kan bij mensen de ziekte van Lyme veroorzaken, die bij onvoldoende behandeling tot artritis en neurologische klachten leidt.

Dat blijkt uit een landelijk onderzoek, waarmee de Wageningen Universiteit een jaar geleden is gestart. Een vrijdag gepresenteerde tussenstand van het onderzoek toont aan dat een kwart tot de helft van de teken de besmettelijke bacterie bij zich draagt.

Tuinen

Teken worden behalve in de bossen ook opmerkelijk vaak in tuinen aangetroffen. Vooral uit Schouwen-Duiveland, Amsterdam, Ede en Apeldoorn hebben de onderzoekers veel meldingen binnengekregen.

Voor het onderzoek hebben vrijwilligers op 25 locaties maandelijks teken gevangen. Daarnaast kunnen mensen op www.natuurkalender.nl tekenbeten melden. Gebleken is dat het aantal besmette teken in Nederland veel hoger is dan in de rest van Europa. De Wageningse wetenschappers kunnen de alarmerende cijfers nog niet afdoende verklaren.

Voorlichtingsmateriaal

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft nieuw voorlichtingsmateriaal over bescherming tegen tekenbeten en het voorkomen van de ziekte van Lyme ontwikkeld. Eerder waarschuwde de Wageningse insectendeskundige Willem Takken al voor een nationale ramp als er geen landelijke campagne zou worden gestart. Volgens hem is de stijging van besmette teken schokkend en onverwacht.

Het Wageningse onderzoek loopt door tot eind van dit jaar. Niet eerder is in Europa de tekenproblematiek op zo'n grote schaal onderzocht. De onderzoekers adviseren wandelaars en tuiniers om beschermende kleding te dragen en telkens goed te controleren of er zich een teek heeft gehecht op blote huid. Als een tekenbeet tijdig wordt ontdekt, is een goede behandeling met antibiotica mogelijk.

(c) ANP

maar ik dacht dat de ziekte van lyme een virus was. en het is toch ook zo dat teek eerste een besmet dier moet steken voordat hij drager wordt van de ziekte?

Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling

Africa challenge 2007

Offline m0o5

• Stamlid
  • S-5
  • You hear maniacal laughter in the distance.
« Reply #4 on: April 20, 2007, 12:48:39 PM »
Ik weet niet precies hoe teken zich voortplanten, maar als mama teek de ziekte van Lyme met zich mee draagt, lijkt het mij niet onwaarschijnlijk dat haar nakomelingen automatisch ook drager van worden...
Home sewing is killing the fashion industry!

Offline Dyzz

• Spinnin' Disser
  • S-5
« Reply #5 on: April 20, 2007, 01:37:33 PM »

:/

waarom vertel je dit? wie is Jop? en hoe vaak kijk je naar zijn balzak?  :P

1. Geen idee, jij?
2. Jop Vissers, zoon van Geert vd Vorstenbosch, goede maat van me.
3. Elke keer als we samen gaan douche..

Don't diss teh Dyzz !

Offline Flipje MC

• Welpen leider
  • Stamlid
  • Regular
  • Goat 4 life
    • [SV] S5 Stam
« Reply #6 on: April 20, 2007, 02:02:30 PM »
Ik heb geen idee hoe een teek besmet wordt met het virus, maar dat het aantal besmette teken zo schrikbarend hoog is, is wel van belang. Daarom denk ik dat wij, als leiders van de groepen, hier extra op moeten letten en de kids en ouders hier goed over moeten inlichten. Wij zitten met onze groepen regelmatig in gebieden waar ze voorkomen.

Uit ervaring weet ik dat met name bosgebieden met veel eiken, en gebieden met veel lage begroeiing (zals struiken en gras) bevolkt worden door teken. Teken kunnen namelijk op 2 manieren op je lichaam komen. 1. Door zich uit een boom/struik op je lichaam te laten vallen, en 2. door zich aan je vast te klampen als je langsgelopen komt.

Nu denk je misschien, maar dat is toch een stomme manier om een slachtoffer te vinden? Dat klopt, maar dat maakt voor een teek weinig uit aangezien ze (naar ik meen) 2 jaar zonder kunnen. De meest efficente manier om ze op te ruimen is een strenge winter aangezien er dan een heleboel dood gaan. Helaas hebben we al een tijdje geen echte winter meer gehad, vandaar dat het probleem ook zo groot is gok ik.

@ dyzz. De balzak is een ideale plaats voor een teek. lekker rustig, besschut door de haren en heerlijk warm. Gevarenzone en een lastige plek om ze te verwijderen!!!

Oksels, knie- en ellebookholtes en liezen zijn voorkursplekken voor de teek. z willen echter ook wel eens op andere plaatsen gaan zitten. Opletten dus als je in de natuur ben!!!

Offline Neil Armstrong

• Stamlid
  • Regular
« Reply #7 on: April 20, 2007, 04:53:21 PM »
Ik heb in mijn leven al ik gok zo'n 50 teken gehad, vandaar ook dat ik even de kanttekening wil maken dat wanneer een teek besmet is met lyme, dit niet persee betekend dat wanneer hij zich in je nestelt je dan ook besmet raakt, dit is niet per definitie zo.
Maar het blijft een schokkend resultaat van het onderzoek.

de kans groter is dan in de rest van Europa
Maar wij gaan naar Belgie op kamp dus dat scheelt. :angel:
Een jeugdbeweging is een vereniging waarin de jeugdleiders de kans krijgen om volwassen te worden.

Offline Willem

• Regular
« Reply #8 on: April 20, 2007, 04:59:33 PM »
Ik geloof dat Niels ooit een document over teken en de ziekte van Lyme heeft uitgedeeld onder de groepen. Ik weet niet of dat nuttige informatie was???

Offline m0o5

• Stamlid
  • S-5
« Reply #9 on: April 20, 2007, 05:01:04 PM »
Die van jou of die van Niels?

Offline Dyzz

• Spinnin' Disser
  • S-5
« Reply #10 on: April 20, 2007, 05:01:22 PM »
m0o5 je was me voor!

Don't diss teh Dyzz !

Offline m0o5

• Stamlid
  • S-5
« Reply #11 on: April 20, 2007, 05:02:24 PM »
 :cheer: :cheer: :cheer:
Hurray!

OT: Dyzz, where yo @?
Coffee & cigarettes QML?
« Last Edit: April 20, 2007, 05:06:49 PM by m0o5 »

Offline Sahi

• OpenTTD God!
  • Stamlid
  • Regular
  • Welpenleider!
    • Scouting Veghel Website
« Reply #12 on: April 20, 2007, 05:08:21 PM »
Ja niels en teken gaat goed samen. *Aait zijn aandenken op z'n arm.*

Maargoed je moet dus eerst een besmette teek krijgen, daarna maar hopen dat die de mooie rode cirkel geeft. Die cirkel is ook meen ik maar een 50:50 kans.

Dan komt pas de eerste ziektes door lyme, een jaar na het steken pas, soms langer. Dan moet je nog er maar net op komen dat het lyme kan zijn.

Anyway leuke ziekte toch?

There's no place like 127.0.0.1!

Offline Dyzz

• Spinnin' Disser
  • S-5
« Reply #13 on: April 20, 2007, 07:49:36 PM »
@ m0o5: Ik was om 18:01 nog op kantoor en zat om 18:10 in de bus naar het station..helaas.

Don't diss teh Dyzz !

Offline Flipje MC

• Welpen leider
  • Stamlid
  • Regular
  • Goat 4 life
    • [SV] S5 Stam
« Reply #14 on: April 23, 2007, 12:11:32 PM »
Een teek heeft tijd nofig om zich door de huid te boren dus zolang je hem binnen een dag verwijdert ben je nog vrij veilig.

@ Sahi:
Quote from: Sahi
Dan komt pas de eerste ziektes door lyme
Ik denk dat je het volgende bedoelt:

"Dan worden de eerst ziektebeelden van Lyme pas zichtbaar." (Of iets in die strekking)