Ik heb geen idee hoe een teek besmet wordt met het virus, maar dat het aantal besmette teken zo schrikbarend hoog is, is wel van belang. Daarom denk ik dat wij, als leiders van de groepen, hier extra op moeten letten en de kids en ouders hier goed over moeten inlichten. Wij zitten met onze groepen regelmatig in gebieden waar ze voorkomen.
Uit ervaring weet ik dat met name bosgebieden met veel eiken, en gebieden met veel lage begroeiing (zals struiken en gras) bevolkt worden door teken. Teken kunnen namelijk op 2 manieren op je lichaam komen. 1. Door zich uit een boom/struik op je lichaam te laten vallen, en 2. door zich aan je vast te klampen als je langsgelopen komt.
Nu denk je misschien, maar dat is toch een stomme manier om een slachtoffer te vinden? Dat klopt, maar dat maakt voor een teek weinig uit aangezien ze (naar ik meen) 2 jaar zonder kunnen. De meest efficente manier om ze op te ruimen is een strenge winter aangezien er dan een heleboel dood gaan. Helaas hebben we al een tijdje geen echte winter meer gehad, vandaar dat het probleem ook zo groot is gok ik.
@ dyzz. De balzak is een ideale plaats voor een teek. lekker rustig, besschut door de haren en heerlijk warm. Gevarenzone en een lastige plek om ze te verwijderen!!!
Oksels, knie- en ellebookholtes en liezen zijn voorkursplekken voor de teek. z willen echter ook wel eens op andere plaatsen gaan zitten. Opletten dus als je in de natuur ben!!!